Itzultzeko Traducir Traducir Traduzir Traduire Translate Tradurre Übersetzen Перакладаць Μεταφράζω يترجم Fordítás 翻译 Превеждам

30 de desembre del 2007

Donde esta la bolita?

Després de mirar-me les ordenances fiscals que es van aprovar en el plenari del passat mes de novembre he fet una comparativa d’algunes de les que, al meu entendre, tenen una major o més directa repercussió en les economies dels Tivissans, el resultat el podeu veure vosaltres mateixos. Però més enllà d’això voldria expressar la meva opinió sobre el que alguns entenen per política social, més ara que el ple municipal va aprovar, el passat dia 21, la concessió d’ajuts econòmics pel naixement o l’adopció de fills.

Les polítiques socials, amb el transcurs del temps i fruit de la conquesta de les forces socials i les polítiques d’esquerra, han quedat incorporades en el nostre sistema polític democràtic fins al punt de que en són un referent i és ja una realitat parlar de democràcia i política social com a dos conceptes que estan fortament vinculats.

Per tant, des dels sectors populars de la ciutadania, s’observen les taxes i els impostos com un benefici necessari doncs sense que hi hagi ingressos difícilment hi pot haver despesa social.

Avui tots els partits de l’arc parlamentari, des de l’esquerra fins a la dreta passant pel centre, basen el seu programa electoral en les polítiques de benestar social des de les quals articulen el seu discurs. Dit això, seria fàcil fer l’afirmació de que les polítiques socials ja no són un patrimoni de l’esquerra, doncs són l’ànima mater de tots els discursos de les actuals forces polítiques representants del sentir de la ciutadania. I així, per extensió, podríem continuar afirmant que totes les forces polítiques sense excepció són progressistes, amb el que desapareixeria el dualisme esquerres-dretes, quedant trencada, per sempre més, aquesta dicotomia.

La realitat però, és que cal distingir o saber diferenciar entre les polítiques socials (o el que alguns entenent per això) d’uns i les polítiques socials d’uns altres. Cal saber discernir entre els que apliquen unes polítiques fiscals per poder dur a terme una veritable política social que sigui justa, modificant i ordenant els tributs i les taxes amb la premissa i el criteri de que prevalgui l’equitat i el bé de l’interès general, congelant, rebaixant i, fins i tot, deixant exemptes les rentes més baixes en la recerca d’una major i millor redistribució de la riquesa. Fent, d’aquesta manera, que pagui més qui més té i menys aquell que menys s’ho pot permetre. Aconseguint, a la fi, que la inversió en despesa social equilibri la balança entre les desigualtats socials i portant a terme una vertadera política de solidaritat social.

Lluny de tot això, l’equip de govern de CiU de l’Ajuntament de Tivissa, pretén fer-nos combregar amb rodes de molí. Aplicant unesPolítica social? ordenances fiscals que res tenen a veure amb polítiques socials, per molt que hom s’escarrassi en fer discursos demagògics i titlli de “comèdia” el fet de discernir entre redistribució equitativa dels impostos per a que juguin un paper d’equilibri i igualtat, i polítiques fiscals que advoquen per la privatització de la gestió de les polítiques socials abocant-hi ingents recursos públics en l’àmbit de la gestió privada, sense cap mena de control social i amb més que un considerable marge pel benefici mercantil.

En definitiva, pretén fondre els conceptes de política social, que son la praxis de dos concepcions polítiques diametralment oposades (progressista i conservador, esquerra – dreta) , per confondre la ciutadania i disfressar així una política voraçment recaptatoria “a la desesperada” fruit de la seva mala gestió i de la seva incapacitat alhora de cercar noves fonts de finançament.

Així, CiU de Tivissa, amb la ma esquerra regala 1000 € per naixement de fill i amb la dreta du a terme una política fiscal que incrementa de manera desmesurada les taxes i els impostos que graven més directament la majoria de la ciutadania. Així, les taxes de l’escola bressol s’apugen un 44% de mitjana; el servei d’aigua és veu incrementat un 5,4% desprès de privatitzar-lo; els serveis de la piscina municipal s’incrementen de mitjana un 176% tot i que estan privatitzats i la recaptació no va a parar a les arques municipals si no a engrossir les finances d’un privat; la taxa per la recollida d’escombreries es veu incrementada en un 2,9% tot i que existeix un conveni amb l’empresa que gestiona la recollida de residus mitjançant el qual s’estableix la gratuïtat de la recollida; s’estableixen nous impostos com pot ser el de l’Increment del Valor dels Terrenys Urbans que, malgrat argumentar la seva raó de ser en el fet de que ha de servir per gravar la compra – venda objecte de l’especulació, resulta que es graven més aquelles transmissions de finques que s’efectuen quan més anys fa que estan en mans d’un titular i menys les transmissions que s’efectuen en curts períodes de temps. Quan solen ser precisament aquestes, les que són objecte d’especulació.

En definitiva, ens fan jocs de mans davant dels nostres propis nassos dient-nos tot el que ens ofereixen per un costat i ens incrementen encara més per l’altre sense que hom siguem capaços de veure-ho. Ens quedem bocabadats com si ens trobéssim davant de l’àgil trilero: “Donde esta la bolitaaa?...”

El greu però, al meu entendre, rau en el fet de que alguns han quedat engalipats amb el l’àgil joc de mans i, mentre fixen la mirada en els gobelets, no veuen que la bola és a la boca del prestidigitador. I així, fins i tot, queden convençuts de que les ordenances aprovades són més socials.

17 de desembre del 2007

Com es calcula la plusvàlua ?

Com ja mencionava en el post anterior, aquest impost es genera com a conseqüència d'una transmissió i grava l'increment del valor del terreny de naturalesa urbana (una finca, un pis, una plaça d'aparcament, un local comercial, etc.) des que es va adquirir fins que es transmet.

Però, com ho hem de fer per calcular la quantia de l’impost que resulta d’aplicació ?

Doncs bé, per calcular la plusvàlua hem d’aplicar la següent formula:

VCS * na * pb * ti

Essen:

VCS: El valor cadastral del sòl de la finca objecte de transmissió corresponent a l'any de la transmissió. El valor que cal aplicar no és el valor que figura en el rebut de la contribució en el supòsit que es tracti d'una finca amb construcció. Mentre no es pugui detallar el valor del sòl, cal que el demaneu directament al Departament de Gestió Tributària.

na : El número d'anys sencers que han passat des de l'última transmissió. Si aquest període supera els 20 anys, na serà igual a 20.

pb : percentatge de la base imposable que variarà segons el “quadre de percentatges en funció del període de generació” de l’ordenança i que apareix en el post anterior.

ti : tipus impositiu de l’ordenança, que sempre és del 25 %

Així, per exemple, la Sra. Pepita Gravamen compra una casa situada al carrer Calaix s/n de Tivissa al Sr. Màxim Fisco que, per raons d’economia domèstica, es veu obligat a vendre. L’escriptura de la compra-venda és del dia 16/12/2007. La compra de la casa per part del Sr. M. Fisco es va escripturar el dia 05/06/1987. El valor cadastral de la casa a l’any 2007 és de 54.400 €, dels quals 8.150 € corresponen a la valoració del solar.

VCS * na * pb * ti

8.150 * 20 * 2,50% * 25% = 1.019 €

Per tant, aquest és l’impost que el Sr. Màxim Fisco haurà de pagar a l’Ajuntament de Tivissa en concepte d’IIVTNU.

16 de desembre del 2007

La plusvàlua, nova ordenança fiscal

Nou estandart Ordenança fiscal reguladora de l’Impost sobre l’Increment del Valor dels Terrenys Urbans.

L'Impost sobre l'Increment del Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana (IIVTNU) és un tribut directe que grava l'increment de valor que ha experimentat un pis, local o terreny i que també es coneix com plusvàlua. Per determinar la base imposable, constituïda per l’IIVTNU que es doni en el moment de l’import i que s’hagi experimentat en un període màxim de 20 anys, caldrà aplicar el quadre de percentatges que figura més avall i tornar a aplicar-li el tipus impositiu que, per tots els períodes de generació del quadre, és del 25%.

Aquest impost s'haurà de satisfer cada vegada que hi hagi una transmissió de la titularitat d'una finca urbana ( o la constitució o transmissió d'un dret real sobre ella), independentment de quin sigui el títol de transmissió (compra-venda, donació, herència, etc...). Cal mencionar que l'ordenança preveu una bonificació del 90% en les transmissions quan es donin les següents condicions: quan es produeixen a títol per causa de mort; que els beneficiaris siguin descendents, adoptats, cònjuges o ascendents o adoptats; que l'immoble sigui el domicili fiscal del subjecte passiu.

En qualsevol cas i malgrat la bonificació, ara passarem a pagar un impost del que estàvem exempts doncs, fins ara, l'Ajuntament mai l’havia aplicat.


Període de generació
ANY 2003 ANY 2008 (%)
Impost sobre l’Increment del Valor dels Terrenys Urbans (Plusvàlua)
Entre 1 i 5 anys Inexistent 2,90
Fins a 10 anys Inexistent 2,60
Fins a 15 anys Inexistent 2,60
Fins a 20 anys Inexistent 2,50

Ordenances Fiscals: comparativa V

Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la prestació del servei d'escola bressol.

La taxa per la prestació del servei d'escola bressol s'ha incrementat de manera considerable. Així, un alumne que abans assistia a l'escola bressol a jornada complerta pagava, el primer mes 100 euros i 50 euros mensuals la resta de l'any. Ara en pagarà 170 euros el primer i 85 euros mensuals la resta.

Quantia en euros segons concepte
ANY 2005 ANY 2008 INCREMENT %
Taxa per la prestació del servei d’escola bressol Matricula 50 85 70
Jornada complerta alumnes que caminen/no caminen x mes 50/68 85 70/25
Mitja jornada alumnes que caminen/no caminen x mes 32/45 60 87,5/33
Horari extensible: 20 hores/mes 30 30 0
Horari extensible: 8 hores/mes 17 17 0
Horari extensible: 1 hora 6 6 0


Un increment del 2,9% ?

15 de desembre del 2007

Ordenances Fiscals: comparativa IV

Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la prestació de serveis en la piscina municipal.

Cal tenir en compte que els abonaments a la piscina municipal de l’any 2003 eren, segons franja d’edat, de 22 i 32 € tota la temporada i, per tant, els he dividit pels 3 mesos que resta oberta la piscina per poder-los comparar amb les taxes de l’actual ordenança en que estan contemplades per mesos. També cal ressaltar el fet que el 2003 els cursets de natació tenien una durada de 8 hores i ara, la durada d’aquests, es de 5 hores. Es a dir, més increment per menys servei.


Quantia en euros segons concepte
ANY 2003 ANY 2008 INCREMENT %
Taxa per la prestació de serveis en la piscina municipal Abonaments de 4 a 13 anys/mes 7,3 25,73 252
Abonaments de 14 a 65 anys/mes 10,7 36,02 237
Entrades de 4 a 13 anys dies laborables 1 1,34 34
Entrades de 14 a 65 anys dies laborables 1,4 1,75 25
Entrades de 4 a 13 anys dies festius i dissabtes 1,4 2,57 84
Entrades de 14 a 65 anys dies festius i dissabtes 1,6 2,06 29
Cursets de natació/ mes o fracció 18 45 150


Un increment del 2,9% ?

Així, per exemple, l’any 2003 a uns pares amb dos fills d’edats compreses entre 4 a 13 anys, inscriure’ls als cursets de natació i treure’ls-hi l’abonament per tota la temporada d’estiu, els hi sortia per un muntant de 80 €. A partir d’ara els hi sortirà per 244 €, es a dir, un 205% més car.

A més, cal considerar el fet rellevant de que aquest desorbitat increment en les tarifes de serveis de la piscina municipal ni tant se vol reverteix a les arques municipals, si no que va a parar a la butxaca de l’arrendatari del servei que, com tothom ja sap, es una empresa privada.

Una empresa que incompleix el conveni que té amb l’Ajuntament quan no ha finalitzat les obres de cobrir la piscina a 31/12/2006 i per les quals l’Ajuntament va avançar-li 180.000 € (30 milions de pts.). Una empresa que té els diners de la ciutadania de Tivissa a la butxaca des de fa més de dos anys i un Ajuntament que, enlloc de vetllar per l’erari públic, no només li prorroga el termini per acabar les obres, si no que a més aprova un desmesurat increment de les tarifes dels serveis de les piscines “municipals” que aniran a engrossir, encara més, les finances privades d’un particular.

No acabo d’entendre quins interessos està defensant l’equip de govern de l’Ajuntament de Tivissa.

14 de desembre del 2007

Ordenances Fiscals: comparativa III

Ordenança fiscal reguladora de la taxa per cementiris municipals.

Aquesta ordenança ha sofert un increment del 100% en el que fa referència a les tasques de manteniment del cementiri i, malgrat que els altres conceptes de l'ordenança del 2003 queden congelats, inclou dos nous conceptes que no estaven contemplats en aquesta, com son els drets d'enterrament a nínxol ocupat i a nínxol buit.

Quantia en euros segons concepte
ANY 2003 ANY 2008 INCREMENT %
Taxa per cementiris municipals Assignació de sepultures-concessions 480 480 0
Exhumació i trasllat de restes 30 30 0
Drets enterrament a nínxol ocupat Inexistent 100 100
Drets enterrament a nínxol buit Inexistent 80 100
Conservació general del cementiri nínxol/any 4 8 100


El 2,9% o el 100%?

“l’única cosa que s’ha actualitzat son les taxes amb el 2,9% d’increment que es de l’IPC” (Regidor Sr. Santiago Borràs dixit)

13 de desembre del 2007

Ordenances fiscals: comparativa II

Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la prestació del servei de distribució i subministrament d’aigua.

El servei de subministrament i distribució d'aigua, gestionat per l'empresa privada Aqualia, rep un increment del 5,4% de mitjana a proposta de l'esmentada empresa. Si recordem, ja en el plenari del mes de gener, la passada legislatura, Iniciativa-EPM va preguntar-li a l'alcalde que faria l'equip de govern davant la sol·licitud d'aquesta empresa d'augmentar la tarifa d'aigua, a la qual cosa l'alcalde va contestar “l'Ajuntament contestarà per escrit quan se li hagi de contestar i li contestarà el que se li hagi de contestar i, en aquell moment, sabrà el que se li ha contestat a l'empresa”. Be, ja de tothom es conegut el constrenyiment i la diligència del Sr. alcalde en contestar les preguntes que se li sol·liciten i, malgrat no rebre contesta, ara, desprès d'11 mesos, tots ens hem pogut assabentar de la resposta doncs queda plasmada en un augment en el rebut del 5,4% que paguem tots els veïns.

Amb tot, voldria fer especial atenció al fet de que aquesta ordenança, enlloc de premiar l'estalvi en el consum amb un menor augment de la taxa, el que fa es tot el contrari, premia aquell que més consumeix. Es a dir, a més consum menys increment. Una "magnifica" manera de l'Ajuntament de fomentar un estalvi eficient i un ús racional de l'aigua com a bé escàs que és i una deplorable praxis d'Aqualia que diu, en la seva web, col·laborar per contribuir a la consecució dels Objectius del Mil·lenni.


Quantia en euros segons concepte
ANY 2003 ANY 2008 INCREMENT %
Taxa per la prestació del servei de distribució i subministrament d’aigua Mínim trimestral subministrament aigua 3 3,16 5,4
Consum d’1 a 15 m3 0,33 0,35 6
Consums superiors a 15 m3 0,43 0,45 4,7
Connexions i d’altres: Drets d’escomesa 165 173,91 5,4


Un 2,9% o el 5,4% ?

“l’única cosa que s’ha actualitzat son les taxes amb el 2,9% d’increment que es de l’IPC” (Regidor Sr. Santiago Borràs dixit)

11 de desembre del 2007

Ordenances Fiscals: comparativa I

M’ha semblat interessant el fer una comparativa de les ordenances fiscals aprovades en el plenari del dia 16 amb les que es van aprovar el 2003 per tal de plasmar l’increment real que han sofert aquestes doncs a mi, en molts casos, no em surt l’increment del 2,9% que el regidor d’Hisenda manifestà durant el plenari que havien experimentat.

Començaré amb l’ordenança reguladora de l’impost sobre vehicles de tracció mecànica pel 2008. D’aquesta, dir que la quota de l'impost resulta de l'aplicació d'un quadre de tarifes segons cada classe de vehicle, del qual, donada la seva extensió i per no estendrem, només he posat, a títol d'exemple, dos tipus de vehicles (els més comuns entre la ciutadania) amb la taxa que pagaven el 2003 i la que resulta de l'increment pel 2008 (els exemples corresponen a un vehicle de 12,89 i 16,48 cavalls fiscals respectivament).

CLASSE DE VEHICLE ANY 2003 ANY 2008 INCREMENT %
Impost sobre vehicles de tracció mecànica De 12 fins 15,99 cavalls fiscals 79,98 107,91 35
De 16 fins 19,99 cavalls fiscals 99,64 134,92 35

Vist això només em queda formular la següent pregunta: Un increment del 2,9% manifestat pel regidor d’Hisenda, un increment del 0,4% manifestat per la Sra. Secretària en funcions o del 35% que em surt a mi ?

No se, potser millor que feu vosaltres els vostres números quan us arribi el nou impost sobre vehicles de tracció mecànica.

“Els impostos òbviament no s’han apujat, només s’han apujat o s’han actualitzat els preus dels vehicles. Tant el que es l’IBI com tota la resta d’impostos no s’han apujat i l’única cosa que s’ha actualitzat son les taxes amb el 2,9% d’increment que es l’IPC”. (Regidor Santiago Borràs dixit)

8 de desembre del 2007

El Grup Teatral Mora d’Ebre estrena bloc

Grup Teatral Mora d'EbreM’he trobat un correu del Grup Teatral Mora d’Ebre al mail del bloc on em demanaven que donés difusió de la seva aparició a la web i m’he n’he fet ressò.

Segons expliquen en una de les seves entrades, el bloc, pretén ser “un eina de comunicació entre els amants del teatre i el nostre Grup, voldríem que fos un eina activa, que ens feu arribar els vostres comentaris, aportacions, opinions, sempre referides a aquest mon”.

El Grup Teatral Mora d’Ebre, que va complir el 10è. aniversari l’any passat, va néixer un 13 de maig de 1996 com a Entitat Cultural sense ànim de lucre i estava format per 14 persones. En l’actualitat ha rebut importants incorporacions de gent jove i el seu nombre sobrepassa ja els 40 membres actius, a més de tota una sèrie de col·laboradors.

El grup, a més de les diferents representacions teatrals que du a terme, ve organitzant les diferents Mostres de Teatre Amateur de Mora d’Ebre des de l’any 2004, sense oblidar la seva important col·laboració en l’organització i ambientació de la festa La Mora Morisca, Creu i Mitja LLuna que es celebra cada any a Mora d’Ebre.

6 de desembre del 2007

Tivissa incrementa les ordenances fiscals

Augmenten els impostos L’aigua, les escombraries, els abonaments, les entrades i els cursets de natació de la piscina municipal, l’impost sobre vehicles de tracció mecànica, entre d’altres son algunes de les taxes que es veuran incrementades a més d’altres de nova aparició.

L’últim punt de l’ordre del dia del passat ple extraordinari del dia 16 de novembre va ser l’aprovació inicial de les ordenances fiscals per l’exercici 2008 amb els quatre vots a favor de CiU, els tres vots en contra d’Iniciativa-EPM i l’abstenció d’ERC.

El regidor d’Hisenda Santiago Borràs va agrair als grups de l’oposició, en referència al grup d’ERC i d’AISA-FIC, l’aportació d’esmenes que “hem incorporat en la seva pràctica totalitat”, va dir.

ERC va manifestar l’agraïment a l’equip de govern per la incorporació de bona part de les esmenes presentades que “anaven en el sentit de que aquestes ordenances fossin més socials”, va dir. També va fer l’oferiment de la seva “modesta” ajuda per portar diners al municipi doncs “per portar diners i benestar al municipi no ens caurà cap anell”, va manifestar alhora que matisava “lo que si que volem es tenir una certa coresponsabilitat” i “la creació d’un pla de desenvolupament integral del municipi”.

Iniciativa-EPM va evidenciar el que entén com un important augment en les taxes, com pot ser l’augment de la taxa reguladora de l’impost sobre vehicles de tracció mecànica que passa de l’1,1 a l’1,5%, la incorporació de noves ordenances com es la de l’impost sobre l’increment dels valors de terrenys urbans (plusvàlua), l’increment en un 5,4% de l’aigua corresponent a la proposta de l’empresa Aqualia o l’increment de preus tant en els abonaments com les entrades a les piscines municipals del que va subratllar

“Estem posant un preus abusius que no van a les arques municipals”

recordo que això ho tenim arrendat i estem posant uns preus abusius que no van a les arques municipals”. En aquest sentit va voler recordar-li a CiU que en l’apartat El seu futur en les millors mans del seu programa electoral manifestaven que “congelarem els impostos en base a la consecució per part de l’Ajuntament a nous recursos econòmics pel finançament municipal”, i va acabar dient “si això es congelar impostos ... “. També va agrair a l’equip de govern que els hi hagués facilitat còpia de les ordenances a l’hora que va lamentar el fet de que, a diferència d’ERC i AISA-FIC que van estar invitats per l’equip de govern a discutir prèviament al plenari les ordenances, no fossin també invitats a fer-ho. I va dir “l’imposició que tenim avui per aprovar damunt la taula ho trobem exagerat”, en referència no només als augments si no també a les noves taxes. Per tot això, va explicar, “nosaltres no podem votar a favor, ho trobem desmesurat” i va acabar dient “el nostre vot serà negatiu i conscient del que fa

CiU va replicar que continuava obert el seu compromís de congelar impostos però que calia vincular-ho a noves fonts de finançament i “avui per avui, l’Ajuntament te les mateixes fonts de finançament que abans de les eleccions”, va dir el Sr. Samarra. Per la seva banda, el regidor d’Hisenda va manifestar que l’increment de les taxes ha estat del 2,9% i va recordar que “a totes les partides aquestes hi ha dèficit”. Sobre la plusvàlua va argumentar que era per gravar les compra-vendes objecte d’especulació i que era “la interpretació general que naltros li hem volgut donar a aquesta ordenança”.

Primer Rodalies

Dogma de fe

El candidat per ICV-EUiA a les properes eleccions generals, Joan Herrera, va demanar al govern central “que prenguin nota” davant de l’èxit de la manifestació que, sota el lema Primer Rodalies i Regionals, va convocar la Plataforma pel Dret a Decidir el passat dissabte.

El vicepresident d’ICV i portaveu en el Congrès dels diputats, va explicar que aquesta “gran manifestació serveix per demanar un canvi de prioritats, canviar el papanatisme de l’AVE i deixar clar que primer son les rodalies”, mentre recordava que aquests era un error que van iniciar els governs del PP i CiU i que ha continuat la Ministra de Foment, Magdalena Alvarez, de la que va continuar demanant-ne la dimissió. Una Ministra de la que ja va manifestar en una intervenció en el Congres dels Diputats “lo ha dado todo por el AVE y se ha olvidado radicalmente de los usuarios del tren convencional”.


27 de novembre del 2007

La Cosa o La Casa Nostra?

Immobiliària Les immobiliàries se les pensen totes. Resulta que a A Coruña ni ha una que s’anomena La Casanostra, jugant amb la imatge de la pel·lícula El Padrino.

La cosa Nostra, que es com també es coneix a La Mafia, es dedicava (segons resa la wikipedia) a vetllar per la protecció de les grans finques de taronges i llimones que creixien a les afores de la ciutat de Palermo, el seu lloc de naixement. Els propietaris d’aquestes finques necessitaven la protecció de La Cosa Nostra i aquesta necessitava dels contactes polítics dels propietaris per poder du a terme els seus objectius sense obstacles.

Es curiós, si jo fos propietari d’una immobiliària i tal com està avui dia el tema urbanístic, l’última cosa que se’m acudiria es relacionar el meu negoci amb qualsevol cosa que tingui a veure o es pugui relacionar amb La Mafia.

Però, la veritat sigui dita, jo no tinc ni idea de marketing. O potser es que, a aquestes altures de la pel·lícula, a les immobiliàries ja tant els hi fa.

Vist a la web El Barón Rojo.

26 de novembre del 2007

Declaració d’expedient de ruïna

Grua El segon punt de l’ordre del dia de la sessió extraordinària del plenari celebrat el passat dia 16: expedient de ruïna, es va aprovar amb els quatre vots a favor de CiU, els tres vots en contra d’Iniciativa-EPM i l’abstenció d’ERC.

El cas te a veure amb un solar ubicat al carrer del Sol nº 15 que va comprar l’empresa promotora Onviure Habitatges de Qualitat, S.L. quan insta a l’Ajuntament per a que declari ruïna imminent la terrassa, propietat d’un veí, que sobrevola l’esmentat solar. Es a partir d’aquí quan, feta la preceptiva inspecció pels serveis tècnics, l’Ajuntament declara ruïna econòmica de la terrassa doncs no hi observa ruïna imminent, elaborant un pressupost de rehabilitació, per part dels serveis tècnics, d’aproximadament 20 M € . Arribat a aquest punt, el propietari ha de optar per enderrocar la terrassa o bé rehabilitar-la.

Iniciativa-EPM va manifestar que votaria en contra per entendre que “això acabarà als tribunals i l’Ajuntament, subsidiàriament, en serà responsable si aprova aquest expedient de ruïna econòmica. Per tant, nosaltres no ho veiem clar”.

CiU va argumentar que l’Ajuntament tenia l’obligació de dur a terme aquest expedient tot i no tenir-ne “ni ganes ni gust” i ser conscients de que “ens han rebotat en mig d’una baralla entre dos”.

ERC va fer algunes consideracions com es el fet de que “en aquest procés d’una certa indefensió ens hi podem trobar tots passat demà si qualsevol empresa compra el solar del costat de casa nostra”.

A partir d’aquí cadascun podem extreure la nostra opinió sobre aquest afer. En qualsevol cas, si quelcom va quedar meridianament clar, es el fet de que a una empresa constructora que pretén edificar en un solar que acaba d’adquirir, li ha aparegut un “nyap” que no s’esperava i ara pretén solucionar el problema costi el que costi.

“Tota aquesta historia ve pel dret a vol de la terrassa. Vull dir, això ho ha entès vostè, ... tots, ho hem entès tots, que es pel dret de vol de la terrassa. Un senyor, una empresa, compra un solar i quan enderroca les construccions que hi ha, es troba que té una teulada allí.” (Dixit: Sra. Secretaria en funcions)

25 de novembre del 2007

Sessió extraordinària Ajuntament de Tivissa: Modificació de crèdit 3/2007.

El passat dia 16, a més del ple extraordinari on Iniciativa va presentar una moció per incloure adquisicions i obres al PUOSC, va tenir lloc un altre ple extraordinari a continuació de l’esmentat. Si la memòria no em falla, es la primera vegada d’ençà dels ajuntaments democràtics, que es fan dos plens en un mateix dia.

Cal destacar la intervenció d’Iniciativa-EPM al inici del plenari en que va manifestar la seva estranyesa pel fet de que la sessió extraordinària no incorporés l’apartat de precs i preguntes com es habitual en tots el plens, “No entenem que, tot i essent una sessió extraordinària, no hi hagi mocions, ni precs ni preguntes, com es venia fent la passada legislatura”, va manifestar. L’alcalde va argumentar que “El ROM que teníem la passada legislatura va finalitzar amb la legislatura i en aquests moments, l’Ajuntament de Tivissa no te ROM i per tant es gestiona amb la Llei de Bases de Règim Local” i que aquesta era la interpretació dels serveis jurídics de l’Ajuntament, a la qual cosa Iniciativa-EPM va contestar-li que “Sr. Alcalde, el ROM continua en vigència fins que no se’n aprova un altre”. També ERC va demanar un dictamen dels serveis jurídics doncs “si no es pitjor”, va dir.

Pel que fa referència al primer punt de l’ordre del dia: Modificació de crèdit 3/2007, cal dir que es va aprovar la modificació de crèdit de varies partides amb els quatre vots a favor de CiU, els tres vots en contra d’Iniciativa-EPM i l’abstenció d’ERC. Cal recordar l’absència de la regidora d’AISA-FIC que va excusar la seva assistència.

Iniciativa-EPM va explicar el seu vot tot dient que “vam votar en contra d’aquest pressupost per les raons exposades en el seu moment i votarem en contra d’aquestes modificacions”.

ERC va manifestar que “em costa d’entendre que l’Ajuntament s’hagi pogut gastar 200 M. € en festes” i va matisar el fet de que “els pressupostos se’ls ha de votar qui governi”.

18 de novembre del 2007

CiU en contra de l’adquisició d’un microbús adaptat

Amb els vots en contra de l’equip de govern de CiU de Tivissa, es va desestimar la moció que Iniciativa-EPM va presentar el passat divendres dia 16 en el ple extraordinari que havia demanat a tal efecte. La moció demanava que s’acordés la inclusió una sèrie d’adquisicions i obres en la sol·licitud de subvencions al programa Pla Únic d’Obres i Serveis de Catalunya (PUOSC) pel període 2008-2012.

La moció, que entre d’altres adquisicions i obres incloïa l’adquisició d’un microbús adaptat per tal de facilitat al veïns la mobilitat entre els diferents nuclis del municipi i les poblacions veïnes, va ser rebutjada amb els 4 vots de CiU que En contravotà en contra i els tres d’Iniciativa-EPM i el d’ERC que votaren favorablement. Cal destacar l’absència de la regidora d’AISA-FIC que, segons va comunicar l’alcalde, va excusar la seva presencia per la defunció d’un familiar. Una vegada més es va evidenciar la manca de majoria absoluta de CiU, doncs va ser necessari el vot de qualitat de l’alcalde per desfer l’empat de la votació.

El portaveu d’Iniciativa-EPM, Fermí Pallisé, va explicar la moció tot matisant la seva estranyesa de que un obra com es l’edifici de la de la Societat Obrera que adquirí l’Ajuntament i que va estar finalitzada (la 1º fase) l’any 2003, encara resti pendent de finalitzar. La necessitat que té l’Ajuntament de tenir un terreny per l’edificació d’equipaments esportius, perquè “no passi com la passada legislatura que quan es demani un pavelló cobert no es tingui el terreny per edificar-lo”, va manifestar. La idoneïtat de l’adquisició d’un microbús adaptat per millorar substancialment la mobilitat entre els nuclis municipals i veïns. I les obres dels nuclis de la Serra d’Almos i Darmós.

Per la seva banda, ERC, va fer explicació del seu vot favorable a la moció tot matisant una sèrie de qüestions com són el fet de que, malgrat que en el seu programa electoral també portaven la finalització de la sala polivalent de la Societat obrera, entenien que era prioritari pels veïns acabar l’obra del CAP i Centre de Dia abans que adquirir un microbús adaptat i la també la necessitat de l’adquisició dels terrenys per la construcció d’un pavelló esportiu. En aquest sentit va dir que “no pot passar com la legislatura passada que es perdin subvencions per aquesta raó”. Va acabar dient que votarien a favor de la moció però amb les matisacions fetes i “tot el reparo”.

CiU, per boca del regidor S. Samarra, va argumentar que “tot i que veiem que les obres que es manifesten aquí a la moció són de l’interès del grup de CiU, hauríem marcat una sèrie de prioritats, les quals no coincideixen plenament amb les s’han dit aquí”. En aquest sentit va dir que hi havia d’altres prioritats com el CAP i una sèrie d’obres de La Serra d’Almos i Darmós i que, per tant, votarien en contra de la moció.

Cal mencionar el fet de que el regidor Samarra va dir, en referència a la inclusió d’adquisicions i obres al PUOSC per part d’Iniciativa-EPM, que “la primera noticia d’aquestes pretensions ha sigut una moció i no ha segut cap mena d’aproximació” amb el que entenien que “les formes no siguin les correctes”. La resposta d’Iniciativa-EPM va ser de que entenien que, al ser CiU el grup majoritari, “els hi correspon a vostès cridar-mos” i va remarcar que quan se’ls ha cridat, com es el cas d’una recent convocatòria de reunió a la que han estat requerits per l’equip de govern, “en cap moment hem dit que no hi vulguem anar ni vulguem parlar absolutament de res”. A més va remarcar que la subvenció mínima garantida, per part de l’actual govern de la Generalitat, s’ha vists substancialment incrementada respecte al quadrienni anterior, el que suposa un increment del 158%, es a dir, pràcticament 254.000 € ( més de 42 milions de pta.).

14 de novembre del 2007

Carrer del Ventorrillo número 7

“... Vivo en el número 7, calle Melancolia. Quiero mudarme hace años al barrio de la alegria, pero siempre que lo intento ha salido ya el tranvia ...” (J. Sabina)

Podria semblar la cançó de Sabina, Calle Melancolia, però no ho es. El número 7 del carrer Ventorrillo es una antiga corrala del barri de Lavapiés que data de l’any 1900 i en la que els seus inquilins estan patint un dels molts casos de violència immobiliària que es donen arreu on l’especulació urbanística posa les seves urpes.

Les seves inquilines, unes avies octogenàries que hi viuen des de que pràcticament hi van néixer i que tenen uns contractes de renda antiga, veuen ara com se les constreny per a que abandonin els pisos amb tota una sèrie d’artificis propis de mafiosos i sense cap mirament. En aquest cas podríem parlar d’una de les practiques i tàctica emprada en l’assetjament immobiliari que es ja de manual: l’abandonament amb mala fe del manteniment de la finca, la realització de sabotatges i obres d’empitjorament (deixar puntals i enderrocs en espais comuns, col·locar contenidors obstaculitzant sortides, talls en el subministrament de llum o aigua ...)

I tot això en un Madrid en que, avui saltava a la premsa, una operació policial (operación guateque) posava de relleu la implicació de 16 funcionaris municipals destinats a les regidories d’urbanisme i de Medi Ambient en una trama de corrupció que té a veure amb practiques de suborn i tràfic d’influències en l’atorgament de llicencies per locals comercials.

El millor de tot l’afer es la lliçó que ens donen aquestes “avies coratge” amb la seva postura ferma i combativa que ens hauria de servir d’exemple.

13 de novembre del 2007

Objectivament injuriós.

Xapa reivindicativa de la portada-rectificació Amb 3.000 € de multa ha quedat, finalment, la condemna del jutge de l’Audiencia Nacional als dos autors de la caricatura dels Prínceps que va sortir publicada al numero 1573 de la revista El Jueves i que va ocasionar el segrest judicial per un presumpte (llavors) delicte d’injúries a la Corona i fins i tot la clausura, durant uns dies, de la pròpia web de El Jueves.

Guillermo Torres i Manel Fontdevila, dibuixant i guionista respectivament, han manifestat que, com ja ho havien fet reiterades vegades abans del judici, “no creemos haber hecho nada malo” i que no entenien aquest judici, doncs encara que manifestaven que “ya sabiamos a lo que veniamos” han quedat decepcionats de com han anat les coses ja que no els han deixat presentar proves, li han pres la paraula al seu advocat i no els han deixat expressar. “Ya estava todo el bacalao vendido; para eso no venimos” han manifestat.

El jutge, que entre d’altres considera la vinyeta “una ofensa al español medio” i ha dit que “el texto mas el dibujo no merece más consideraciones que entender que es objetivament injurioso”, els ha condemnat a pagar a cadascú d’ells una multa durant deu mesos a raó de 10 € diaris.

Una ofensa al “español medio” com a argumentat el jutge? O un atac a la llibertat d’expressió i un “se sienten coño” judicial?

3 de novembre del 2007

Un tomb per la muntanya

Avui he anat a donar un tomb amb el cotxe per “la muntanya” de Tivissa. Sense pretendreu, quan he acabat el viatge, m’he adonat de que havia fet 65 Km., “Dèu ni do”!

He sortit cap a Maula i passant pel Coll del Ventall i el Monegret cap al Coll de Monetze per continuar baixant en direcció a la pista de Gavadà tot passant pel Manou. A la pista de Gavadà m’he dirigit cap al mas del Rabassó, passant a l’alçada del Mas d’Aumet, Mas de l’Estudiant i Mescales de Mingall i de Butxaques. En arribar al Mas del Rabassó hi he fet una parada per tal de saludar al Josep, a la Serafina i a Joan Pere però no hi eren, devien estar fent olives. Com que m’he quedat decebut de no poder-los saludar i fer “petar” la xerrada, i com que era encara aviat per tornar-me’n, m’he “perdut” per una d’aquelles pistes sense rumb fix, tot anant a veure que hi trobaria quan, sobtadament, m’he topat amb un quad que venia en sentit contrari. A l’apartar-me per deixar-lo passar... sorpresa!! De darrera de la visera del casc ha aparegut la cara de l’amic Ramon Aragonés, “Peixet”. Ramon m’ha dit que venia dels Burgans i que ja se’n tornava cap a casa. Desprès de fer la xerrada hem decidit de fer el camí de tornada junts. Ell s’ha ofert a fer-me de guia hi hem passat per llocs que jo ja no recordava que existien. M’ha ensenyat la roca de “l’eixam”, una roca plena de cavitats que aprofitaven les abelles per formar les noves colònies i m’ha guiat per pistes que ja s’havien esborrat de la meva memòria.

A estat un trajecte força interessant i didàctic. Gràcies “Peixet”.

Tivissa
Tivissa des del Coll de Maula


Morral de Penaroja
El Morral de Penaroja vist des del Coll de Maula


Tivissa
Tivissa des del Coll de Monetze


La muntanya de Tivissa
Des del coll de Monetze, “la muntanya” de Tivissa, dibuixant-se amb el sol del matí.


Mas del Manou
Els masos de la muntanya, bressol dels nostres avantpassats. El que queda de l’estable del Mas del Manou.


Mas del Manou
Un altra vista de l’estable del Mas del Manou.


Mas d'Aumet
El Mas d’Aumet amb la torre de defensa i el corral amb les cabres. Si distingeix el cotxe del novell pastor Xavi Rebolo.

29 d’octubre del 2007

Preguntes versus respostes I

Durant aquests últims quatre anys de legislatura en que CiU regentava la majoria absoluta a l’Ajuntament de Tivissa, el grup de l’oposició li va formular una gran quantitat de preguntes a l’equip de govern que encara ara resten pendents de contestar.

Donada aquesta actitud de menyspreu i de manca total de respecteSufocació cap als grups de l’oposició i, sobretot, cap a la ciutadania en general, he cregut convenient de fer un seguiment a partir d’ara de totes les preguntes que formulin els grups de l’oposició i les que siguin contestades per l’equip de govern. Així, confeccionaré un quadrant que aniré actualitzant després de cada plenari en que es formulin i/o es contestin, o no, les preguntes.

Al menys, d’aquesta manera, si persisteixen en la seva actitud de no contestar les preguntes, farem us d’un dels últims però reconfortant recurs dels indignats: que quedin senyalats pel dit de l’escarni quedant en pública evidencia, per a que la vergonya aflori en les seves cares.

Ple municipal del 28/09/2007
Preguntes realitzades Preguntes contestades

Iniciativa-EPM

13

0

ERC

3

0

AISA-FIC

0

0

28 d’octubre del 2007

Preguntes sense resposta.

L'últim plenari els grups municipals de Tivissa a l’oposició, Iniciativa-EPM i ERC, van fer-li tota una sèrie de preguntes a l’equip de govern de CiU que, una vegada més, va eludir contestar. L’alcalde, en acabar de ser formulades les preguntes, va manifestar: “si a partir d’aquest moment tenen la deferència d’entrar amb 24 h. d’antelació preguntes per escrit, se’ls hi contestaran al ple i si s’efectuen oralment durant el transcurs del ple, tal i com marca la Llei, els contestarem l’altre ple”.

ERC per boca del seu portaveu Jaume Pallisé va formular les seguents preguntes a l’equip de govern de CiU:

- Conèixer “quina es la situació en que es troba la piscina coberta i quin termini d’execució hi ha per aquestes obres”.
- Conèixer “per quin període de temps està previst el tall del carrer de St. Blai i d’acord amb l’ordenança municipal quan percep l’Ajuntament en concepte d’ocupació de via pública d’aquest obra en concret”.
- Conèixer “dels convenis que te signats l’Ajuntament, quants i quant d’ells percep i quin es l’ordre econòmic que percep dels mateixos”.

Seguidament va fer el prec de que l’Ajuntament, “quan un conseller del govern del seu país visita la Ribera d’Ebre, te el deure d’anar a la reunió a la que se’l convoca, com era el cas” i va afegir “crec que les qüestions de forma institucionals s’han de respectar per sobre de partits i interessos

Fermí Pallisé, portaveu d’Iniciativa-EPM, va lamentar de que lesInterrogants actes de la Junta de la Comissió de Govern els hi fossin lliurades de sis mesos en sis mesos entenent que amb un màxim d’un mes les haurien de tenir. També manifestà de que no deixarien passar més aquest tipus d’actuacions. Tot seguit va fer un seguit de preguntes referent a les esmentades actes:

- A l’acta nº 159: va demanar explicacions sobre la resolució per la qual s’adjudica a l’empresa PAMESA, per un pressupost de 43.725 €, la pavimentació al camí de la Roja, font de La Teula i de l’antic abocador sense que existeixi partida pressupostaria, tal i com fa constar la Sra. secretaria, doncs no esta aprovat l’exercici 2007 i s’està treballant amb l’exercici 2006 prorrogat.

Sobre la resolució mitjançant la qual s’acorda convocar al portaveu d’Iniciativa-EPM per respondre la seva sol·licitud d’informació sobre el contracte del camping-alberg, a la qual cosa el portaveu d’Iniciativa-EPM va afegir “a veure si em dona data, per que teòricament han d’estar cinc dies

- A l’acta nº 160: Va demanar explicacions sobre la proposta de pavimentació del camí prolongació C/ Collet fins la intersecció del C/ Padrells i camí del cementiri a La Serra d’Almos doncs, com en el cas anterior, tampoc existeix partida pressupostaria per aquest obra ja que no esta aprovat l’exercici 2007 i s’està treballant amb l’exercici 2006 prorrogat, tal i com manifesta la Sra. secretaria.

També va demanar un aclariment sobre el fet de l’autorització a l’alcalde a signar un conveni de col·laboració amb la Fundación Enresa sense aprovar-lo en el plenari municipal, “ja em dirà a on hi diu que els convenis no han de passar pel plenari de l’Ajuntament”, va manifestar.

- A l’acta nº 161: Demana explicacions sobre el fet de que tampoc es passà pel plenari la redacció d’un conveni de col·laboració entre l’Ajuntament i el Sr. Javier Cedó Pena per optar a una subvenció.

A més sol·licità aclariments sobre els dos escrits que Iniciativa-EPM demanà amb temps i forma i dels quals no hi ha contesta sobre: la relació d’obres de l’empresa PAMESA està executant o ha d’executar, projecte o projectes de les mateixes, aprovació del projecte o projectes i la seva aprovació al BOP, procediment de licitació que s’ha dut a terme i modificació del pressupost prorrogat donada la inexistència de crèdit per atendre la despesa de les esmentades obres.

- A l’acta nº 164: preguntà sobre la despesa econòmica que significa la proposta de l’anterior regidor Sr. Altés de la contractació, amb motiu de la festivitat de Corpus, d’una Coral i una banda de musica

- A l’acta nº 165: Demana explicacions de per que, havent-hi una resolució en aquest sentit, encara no s’ha donat curs a la sol·licitud de quatre extreballadors de l’Ajuntament i al mateix grup municipal d’Iniciativa-EPM per la qual es demanava còpia de l’examen realitzat i la plantilla de correccions que s’utilitzà en el concurs oposició que realitzà l’Ajuntament.

- A l’acta nº 166: En quant a l’aprovació de l’acord per la contractació del Sr. Rafel Pelegrí Brull com a tècnic per la direcció d’obra i control de qualitat per la construcció del consultori local amb un pressupost d’11.278 €, pregunta si existeixen d’altres pressupostos.

- En quant a les actes de l’actual legislatura, a la nº 2, pregunta a quina obra fa referència un canvi de pressupost que va dels 10.477 € inicials als 33.278 € actuals.

- A l’acta nº 3: Demana explicacions del per que no es va passar pel plenari la proposta del calendari de festes locals 2008, “des de quan això no es passa per un ple”, va dir.

- A l’acta nº 4: Demana el motiu pel qual l’administració de Tortosa de l’Agencia Tributaria imposa una sanció per infracció tributaria a l’Ajuntament de Tivissa i per quina quantia.

També pregunta on aniria ubicada la cabina de control de qualitat d’aire que Gas Natural tenia previst instal·lar en el nostre terme municipal doncs l’ubicació sol·licitada inicialment es dona per desistida, “si no es posa aquí on es posa, per que una de les condicions pactades es que hi havia d’haver una cabina en el nostre terme municipal per anar controlant les emissions”, va concloure.

Iniciativa-EPM va acabar recordant-li al Sr. alcalde “l’incompliment flagrant i continuat” de l’equip de govern al no respondre “escrits que han d’estar contestats al cap de cinc dies” i que “fa anys que els estem esperant”, tot manifestant de que “no ho deixarem passar més”. En aquest punt també ERC va manifestar de que “només esperem que en el proper ple es contestin les preguntes fetes” així com també el prec que va fer.

Caldrà veure si aquest cop l’equip de govern acompleix amb el seu deure de respondre les preguntes que se li formulen. Restarem expectants a que arribi el proper ple per veure si el nou mandat també comporta un nou tarannà i si les paraules de l’alcalde en el ple d’investidura eren reals o només demagògia.